Empowering the Earth: Live Nation miljøbærekraftscharter

Live Nation Entertainment er verdens ledende liveunderholdningsfirma, og består av globale markedsledere som: Ticketmaster, Live Nation Konserter, Festival Republic, Academy Music Group, C3 Presents, LN Media og Sponsorering, og Artist Nation Management.

Live Nation Entertainment har makt til å forandre liv. Vi tror at det å styrke andre gjennom musikk er en av måtene vi kan utgjøre den største forskjellen her i verden. Dette gjelder vår tilnærming til bærekraftighet; "Empowering the Earth" er vår tilnærming til å redusere egne miljøpåvirkninger.

Vi er avhengig av miljøet for å kunne få til live-hendelser i verdensklasse. Vi er forvaltere av miljøet på våre spillesteder og live-arrangementer. Settingen spiller en integrert rolle i å skape den unike atmosfæren som gir varige minner for fansen.

Vi vil vise lederskap rundt klimaet ved å sette opp vitenskapsbaserte mål som vil sikre at reduksjonene i klimagassutslippene er i tråd med forpliktelsene i UNFCCCs Parisavtale. Dette vil sikre at vi bidrar til det nivået av dekarbonisering som kreves for å holde den globale temperaturøkningen under 1,5 grader Celsius, sammenlignet med industrielle temperaturer, slik det fremgår av 2018-vurderingsrapporten fra det klimapanel (IPCC).

 

Live Nation Position om klimaendringer

 

Klimaendringene er ekte og finner sted akkurat nå. Nivåene av CO2e i luften er de høyeste noensinne. Ekstreme værforhold har økt i frekvens og intensitet og har påvirket livene til mange. Dette og andre miljøspørsmål, som bortfall av biologisk mangfold, luftforurensning, havnivå og forsuring viser at menneskelige handlinger utilsiktet har gjort jorden til et mindre gjestfritt sted. Med katastrofale tap i biologisk mangfold, som rapportert i Living Planet-rapporten, krever IPCC-tidsplanen umiddelbar handling for å begrense oppvarming, samt økt offentlig bevissthet og protester som krever at regjeringene faktisk handler, og øker behovet for at regjeringer, bedrifter, organisasjoner og enkeltpersoner jobber sammen for å redusere drivhusgassutslippene, og dette er tydelige enn noen gang før.

 

Som verdensledende innen liveunderholdning har vi et ansvar for å bevare en levende musikkopplevelse for kommende generasjoner og en enorm mulighet til å bruke vår plattform for å inspirere til global miljøhandling.

 

Vi vil arbeide for å redusere miljøpåvirkningen fra våre arenaer og festivaler, for å sikre at vi er ansvarlige globale borgere, ta vare på de lokalsamfunnene vi benytter, og gjøre vår del for å dempe de mest skadelige virkninger av globale klimaendringer.

 

Vi vil utnytte bransjens kreative etos, motivere og inspirere våre fans, ansatte, artister og industrien til å ta små, men viktige skritt for miljøet på våre hendelser og utover.

 

Og vi vil utnytte bærekraft som en måte å fortsette å innovere og øke verdien av vår virksomhet.

 

 

Dette charteret er:

En samlende visjon som vil forsøke å utnytte og akselerere arbeidet som har blitt gjort fram til nå, og tilpasse seg et felles bærekraftig formål, og det å ta vår innsats fra trinnvis til faktisk endring.

 

En ambisiøst, men hensiktsmessig målsetting. Vi vil tilpasse vår innsats og mål til de mest etablerte globale standarder og rammebetingelser, som De forente nasjoners mål for bærekraftig utvikling og vitenskapsbaserte mål

 

En inspirerende og offentlig forpliktelsesplattform som kombinerer det beste av levende musikk, kultur, merkevarer, opplæring og vitenskap for å møte og inspirere løsninger på klimaendringer blant industrien, våre ansatte og de millioner av fans som kommer gjennom portene våre.

 

TILNÆRMING

Vi har identifisert åtte prioriterte områder som utgjør vårt bærekraftsarbeid: utslipp og energi, ressursbruk og avfall (inkludert plast), vann, mat, offentlig forpliktelse, anskaffelse, transport og lokal påvirkning. Hvert område har blitt vurdert i sammenheng med deres innflytelse på og bidrag til de relevante FNs bærekraftige utviklingsmål.[1].

Drivhusgassutslipp

I 2019 vil alle Live Nation-eide og betjente arenaer og live-arrangementer måle sine klimagassutslipp med sikte på å sette vitenskapsbaserte mål som vil sikre at reduksjonene av klimagassutslippene er i samsvar med anbefalingene i 2018-vurderingsrapporten av det mellomstatlige panelet om klimaendringer (IPCC)

Dette vil gjøre det mulig for oss å sette årlige reduksjonsmål for å møte vårt overordnede mål om en reduksjon på 50% av utslippene av utslipp 1 og 2 innen 2030.

Energi

Vi ser en rask overgang til en lav-karbonøkonomi som presserende.

Vårt mål er at alle våre egne og betjente steder og kontorer, og live-arrangementer skal drives av 100% fornybar energi. Våre bygninger og arenaer vil virke i hendhold til sertifiserte energieffektivitetsstandarder.

I løpet av de neste 10 årene vil vi øke andelen energi fra fornybare kilder og investere i energieffektiviseringstiltak og sertifisering. Vi vil velge partnere og leverandører som kan hjelpe oss med å nå vårt mål og støtte innovasjon og teste ny teknologi.

Ressurseffektivitet og avfall

Live Nation vil prioritere avfallsreduksjon, etterfulgt av gjenbruk og deretter gjenvinning, energiutvinning og avhending.

Vi satser på at alle våre kontorer, arenaer og arrangementer skal komme seg til null-avfall til deponering og oppnå en materialutvinningsgrad på 50% (eller høyere) innen 2030, med tanke på lokale og nasjonale forutsetninger.

 

Vi vil være nøye med å rapportere om avfallet vårt, og utvikle avfallshåndteringsplaner med våre entreprenører. Vi skal skape avfallsbehandlingssystemer med lukkede sløyfer på våre arenaer og arrangementer og støtte utviklingen av en sirkulær økonomi.

 

Plast

 

Vi vil fase ut salg av engangsplast på våre egne og innleide steder og arrangementer innen 2021. Alle gjenstander som kan gjenbrukes, må være enten gjenbrukbare, fornybare, sertifisert nedbrytbare eller hvis ikke, kan lages fra minst 30% resirkulert innhold.

Dette inkluderer prøvebeholdere, bestikk, tallerkener, kopper, flasker, serveringsutstyr, poser, omrørere, strøere.

 

Vi vil utforske tilgjengelige plastalternativer og justere våre partnere mot det samme målet. Vi vil implementere en sourcing -olicy som prioriterer:

 

• Gjenbrudd over engangsbruk

• Fornybar over begrensede ressurser

• Sertifiserte nedbrytbare produkter der kommersielle kompostanlegg finnes

• Prioritere produkter med høyest resirkulert innhold tilgjengelig minst 30%

 

Vann

Vi vil sørge for god tilgang til kvalitetsdrikkevann på våre steder og live-arrangementer, redusere vannavfall og identifisere høyrisikoområder som krever restriksjoner på vannforbruk. Vi vil se på gjenbruk av grått vann og støtte innovasjoner på dette feltet.

Mat

Vi ser industriell matproduksjon og sløsing som et miljøspørsmål. Vi anerkjenner karbonpåvirkningen fra mat og arbeid, tar dette opp med våre leverandører for å finne en kilde til mat med høyest mulig dyrevelferd mulig. Å tilby kvalitet og sunn mat til våre kunder er en prioritet.

Vi vil minimere mengden mat som går til avfall og gjøre best mulig bruk av komposteringsanlegg.

Engasjement

Våre bærekraftmål vil bli gjort tydelig og transparent formidlet til publikum, og vi vil bruke vår posisjon til å engasjere våre kunder for å øke bevisstheten om miljøspørsmål. Vi ønsker å koble sammen og samarbeide med lokale og nasjonale miljøårsaker og organisasjoner. Vi vil delta i bærekraftsamtaler innen bransjen og utover for å dele best praksis og lære av andre.

 

Partnerskap og tilegning

Vi vil samarbeide med våre forsyningskjeder, partnere og sponsorer mot felles bærekraftmål.

Vi vurderer hele livssyklusen til produktene vi anskaffer, og ønsker å muliggjøre utviklingen av nye markeder for å støtte bærekraftige produkter.

Transport

Det er viktig at alle våre arenaer og oppholdsområder har gode kollektivtransportforbindelser, og vi vil samarbeide med leverandører av disse og lokale myndigheter for å oppmuntre til bruk av bærekraftig transport som buss, trikk, tog, buss og sykling. For uunngåelige negative virkninger ønsker vi å være oppmerksomme på, måle og skape positive ettervirkninger for å balansere disse, og fremme dette til publikum, artister, leverandører og entreprenører.

Lokal påvirkning

Økologi - Hvert sted har sine egne unike egenskaper og tilpasning som vi ønsker å være forberedt på for å ta hensyn til økologisk følsomme områder eller gjenstander av folkearv eller kulturell betydning. Vi vil jobbe innenfor alle lokale forhold og gjennomføre miljøvurderinger eller biodiversitetspåvirkninger om nødvendig, for å beskytte lokal flora og fauna mens vi holder eventene  våre.

Støy og lys - Vi vil arbeide for å minimere virkningen av støy og lysforurensning på våre eventer.

Lokal fellesskap - Vi støtter lokale veldedighetsorganisasjoner og skaper lokale arbeidsplasser hvor dette er mulig. Vi vil forsøke å måle den økonomiske effekten som våre arenaer og live-arrangementer har på de lokale områdene.

Velvære - Vi vil sikre helse og velvære for alle ansatte og besøkende.

Styring

Bærekraftspolitikken vil bli sentralt styrt og utviklet individuelt innen hvert land, byggekapasitet med hvert lag for å holde bærekraft i hjertet av planleggingen og driften.

Hvert deltakende land skal utvikle et miljøledelsessystem og handlingsplan som beskriver trinnene som skal tas for å nå våre mål.

I 2019 skal vi måle vårt grunnlagsmiljøavtrykk ved hjelp av en standard tilnærming, og vi vil bruke dette til å fastslå mål og mål som vi skal arbeide mot hvert år. Vi vil være helt åpne på å spore, måle og dele vår fremgang og søke å publisere årsrapporter. Vi vil delta i sertifiseringsordninger der det er aktuelt.

Vi vil dele erfaringer (positive og negative) vi gjør, dele beste praksis og lære av hverandre.

Vi vil hele tiden forsøke å fortsette å utvikle og forbedre oss på dette.

 

 


[1] Elleve av de sytten målene for bærekraftig utvikling er direkte relevante for livemusikkhendelser er oppført her: 3 - God helse og velvære, 4 - Kvalitetsopplæring, 6 - Rent vann og sanitæranlegg, 7 - Rimelig og ren energi, 9 - Industri , 11 - Bærekraftige byer og samfunn, 12 - Ansvarlig forbruk og produksjon, 13 - Klimaaksjon, 14 - Liv under vann, 15 - Liv på land og 17-Partnerskap for målene.