PERSONVERN.

DIN INFORMASJON.  DIN TRYGGHET.

 

[navigation/]

 

VÅRE FORPLIKTELSER OVERFOR DEG

Du står i sentrum av alt vi gjør.  Målsettingen vår er at du alltid skal føle deg trygg og ha tillit til oss, ved at vi håndterer personopplysningene dine med respekt og lar deg ha kontroll over dem.

Det er viktig at du vet hvilke personopplysninger Live Nation Norway AS (her betegnet som «vi» eller «Live Nation Norway AS») samler inn om deg, og hvordan vi bruker dem.

 Vi har gjort vårt beste for å forklare dette på en kortfattet og enkel måte.  Hvis du skulle ønske mer informasjon eller du har spørsmål, kan du ta kontakt med personvernombudet vårt ved å bruke kontaktopplysningene i «Kontakt»-avsnittet under.

Hvis vi skulle gjøre større endringer av våre retningslinjer for personvern, vil vi gi deg beskjed. Om nødvendig vil vi også be om din godkjennelse. 

 

PERSONVERNERKLÆRING

 

Vi har utformet personvernerklæringen vår med deg i tankene.  Hvordan erklæringen gjelder for deg, vil avhenge av hvilken type kontakt du har med oss.  For eksempel, hvis du:

  1. kjøper en billett til et av arrangementene våre, vil vi bruke informasjonen du gir oss til å oppfylle forpliktelsene våre om å levere tjenesten til deg og der du har bedt oss om det, vil vi holde deg oppdatert om andre arrangementer som kan være av interesse for deg; og
  2. når du surfer på nettstedene våre, bruker vi informasjonskapsler for å gi deg en personlig tilpasset og forhåpentligvis sømløs opplevelse.  

Valgene og rettighetene du har i de ulike tilfellene er mer detaljert forklart nedenfor. 

Sammendrag 

Klikk på hvert ikon for mer informasjon, eller rull ned for å lese hele erklæringen.

Hvilken informasjon vi har og hvor vi får den fra.

Vi samler inn og lagrer ulike typer informasjon om deg når du oppretter en konto, kjøper billetter, kontakter oss og bruker nettstedene, applikasjonene og de sosiale mediene våre.  Les mer

 Hvordan vi bruker informasjonen din.

Vi samler inn og bruker informasjonen din av mange grunner, f.eks. for å hjelpe deg til å se forestillingene du liker best, for å dele nyheter, for markedsføring og ellers der loven krever det. Les mer

 Hvem vi deler informasjon med. Vi kan dele informasjonen din med vår(e) Samarbeidspartner(e) som er med på å sette opp arrangementet, f.eks. artisten, arrangøren, plateselskapet, teamet eller arenaen), i tillegg til andre tredjeparter i tilknytning til tjenesten som leveres. Les mer

Dine valg og rettigheter.

Dine rettigheter omfatter blant annet at du kan velge om du ønsker å motta markedsføringsmateriell fra oss.  Du har også rett til å få tilgang til informasjonen vi har om deg. Les mer

 Hvordan vi tar vare på informasjonen din. Vi tar alltid forholdsregler for å sørge for at informasjonen er beskyttet, og for å slette den på en sikker måte når vi ikke lenger trenger den. Les mer

 

Spørsmål og tilbakemeldinger.

Hvis du har spørsmål eller tilbakemeldinger om denne erklæringen eller om hvordan vi håndterer informasjonen din, ta kontakt med oss. Les mer  

Hvilken informasjon vi har og hvor vi får den fra

  • Når du oppretter en konto eller kjøper et produkt fra oss (f.eks. en billett eller varer), vil vi innhente din kontakt- og faktureringsinformasjon.

 

  • Når du kjøper billetter til et av våre arrangementer, eller til et arrangement der vi er en medarrangør, vil vi få opplysningene dine fra billettagentene vi bruker til å selge billetter til arrangementer vi arrangerer eller er med på å arrangere, eller fra arenaene vi leier for å gjennomføre arrangementet.  Dette omfatter navnet ditt, kontaktopplysninger og informasjon i forbindelse med billettkjøpet, f.eks. antall billetter som er kjøpt og plassnummer(e).

 

  • Når du deltar på et av våre arrangementer, kan vi innhente informasjon om deg ved hjelp av (i) videoovervåkningskameraer (vi setter opp skilter der slike kameraer brukes), (ii) fra vår gratis Wi-Fi-tilkobling (hvis du registrerer deg for å bruke den) og, der det benyttes, fra kontantløse betalingsarmbånd som kan brukes til å få adgang til arrangementer og til å gjøre kjøp der arrangementet skjer.

 

  • Når du bruker nettstedene eller applikasjonene våre, samler vi inn informasjon, som f.eks. hvilken nettleser og enhet du bruker, IP-adressen din, hvor du befinner deg, nettstedet du kom fra, hva du brukte og ikke brukte nettstedet/applikasjonen vår til, eller hvilket nettsted du gikk til når du forlot nettstedet vårt. For å få vite mer om hvordan vi samler inn denne informasjonen, se våre retningslinjer for informasjonskapsler

 

  • Når du bruker en funksjon tilknyttet sosiale medier på nettstedet vårt eller i applikasjonene våre og du legger ut noe på sosiale medieplattformer, vil det sosiale mediet gi oss visse opplysninger om deg.

 

  • Hvis du har spesielle tilgjengelighetskrav, ønsker vi å sikre at du har en best mulig opplevelse når du er med på et arrangement.  For å gjøre dette må vi innhente detaljer om behovene dine (hvilket kan innebære at du oppgir informasjon om din psykiske eller fysiske helse).

 

  • I de få tilfellene der vi innhenter personopplysninger fra barn, ber vi alltid om de foresattes samtykke og vil alltid kun innhente slike opplysninger for de formålene som oppgis når vi innhenter dem. 

 

Vi bruker leverandører som setter sammen geodemografiske data, som hjelper oss å bedre tilpasse tjenestene våre til dine behov. Hvis du foretrekker at vi ikke gjør dette, se avsnittet «Dine valg og rettigheter» nedenfor.

Hvordan informasjonen din brukes og hvorfor

 

Dette avsnittet forklarer hvordan vi bruker informasjonen din og det rettslige grunnlaget for denne bruken.

 

1. For å oppfylle kontrakten vår med deg

Vi bruker informasjonen din når du inngår en kontrakt med oss (f.eks. for å kjøpe varer eller en billett) for å kunne:

  • behandle ordren din
  • ta betalt, og
  • gi deg kundestøtte.

 

2. For våre berettigede forretningsinteresser

  • For å utføre markedsundersøkelser og analyser som bidrar til å forbedre og tilpasse produktene og tjenestene våre. 

 

  • For våre markedsføringsformål, med mindre ditt samtykke er nødvendig for slik markedsføring (se avsnitt 3 nedenfor).

 

  • For å sende deg e-poster i tilknytning til kundeservice, inkl. bestillingsbekreftelser og påminnelser om arrangementer.

 

  • For å forhindre eller oppdage ulovlig atferd, for å beskytte eller håndheve våre juridiske rettigheter eller slik loven på annen måte tillater det.  F.eks. for å sørge for at billettene kommer i hendene på ekte fans.  For å oppnå dette kan vi bruke informasjonen din til å forhindre svartebørssalg av billetter, misbruk av våre immaterielle eierrettigheter (f.eks. ift. våre eller Samarbeidspartneres varemerker), bedrageri eller andre forbrytelser.

 

  • For å opprette en profil for deg som hjelper oss til å gi deg personlig tilpassede tjenester. For eksempel, hvis du kjøper billetter til et poparrangement og du har gitt samtykke til markedsføringen vår, vil vi informere deg om andre poparrangementer vi tror du kan være interessert i.   

 

Om dine innstillinger for personlig tilpasning

Vi kan gi deg mer av det du vil ha når vi kjenner deg bedre. For å sikre at meldingene våre og nettstedet vårt er relevante for deg, oppretter vi en brukerprofil med opplysningene vi har om deg og om hvordan du bruker tjenestene våre.

 

Slik deaktiverer du personlig tilpasning

Slå bare av «Tillat personlig tilpasning» i kontoinnstillingene dine. Vi vil avslutte all slags personlig tilpasning og bare bruke opplysningene dine for viktige tjenester, f.eks. undersøkelser for å avdekke svindel. 

 

Hva skjer hvis du deaktiverer den personlige tilpasningen?

Vi vil ikke lenger bruke informasjonen din til å finne ut hva du kan være interessert i. Dette betyr at du ikke vil få noen personlige anbefalinger og at eventuelle nyhetsbrev du abonnerer på vil ha et generelt innhold (men hvis du har bedt om å motta varsler om bestemte artister eller arenaer, vil du fortsatt få disse). 

Vi vil fortsatt utføre profileringsaktiviteter der det er nødvendig for å levere tjenestene våre til deg, f.eks. for å utføre undersøkelser for å avdekke svindel, og når du uttrykkelig ber oss om å gjøre det, f.eks. ved å sette en artist som en favoritt.

 

Er deaktivering av personlig tilpasning det samme som å deaktivere informasjonskapsler?

Nei, det er to forskjellige ting. Hvis du vil kontrollere innstillingene dine for informasjonskapsler, kan du bruke verktøyet vårt for samtykke til informasjonskapsler. Se våre retningslinjer for informasjonskapsler for mer informasjon.

 

  • For å sikre at våre og våre Samarbeidspartneres aktiviteter utføres trygt og sikkert.  

Der du har gitt ditt samtykke

  • For å kontakte deg med informasjon eller tilbud om de kommende arrangementene, produktene eller tjenestene vi kan tilby – på e-post, med push-meldinger og nettbaserte varslinger, på SMS eller via sosiale medieplattformer.  Du kan endre markedsføringspreferansene dine når som helst, se avsnittet «Dine valg og rettigheter» nedenfor.

 

  • For å gi deg tilgang til stedsbaserte tjenester – f.eks. gjennom festivalapplikasjonene våre, der du kan se deg selv på kartet slik at vi kan bruke informasjonen om hvor du befinner deg til å sende deg push-varsler om hva som skjer rundt deg.

 

  • For å gjennomføre gruppehåndteringsanalyser – noen av applikasjonene våre bruker programvare for gruppehåndtering for å se hvor mange mennesker er på et bestemt sted, eller når det er mest travelt ved barene.  Dette hjelper oss til å distribuere ressursene våre på en mer effektiv måte.     Vi aktiverer denne funksjonen kort tid før festivalen eller arrangementet og slår den av like etter, slik at vi ikke sporer enheter når det ikke er nødvendig.

 

 

For å behandle dine helserelaterte opplysninger for å kunne oppfylle dine krav til tilgjengelighet, der det har blitt uttrykkelig forespurt og samtykke har blitt gitt. 

 

Hvem vi deler opplysningene dine med og hvorfor

 

  • Innen Live Nation Entertainment-familien av selskaper som leverer tjenester som markedsføring, profilering, rapportering og teknisk støtte til oss.

 

  • Våre tredjepartsleverandører av tjenester (noen ganger kalt databehandlere), f.eks. skytjenesteleverandører som leverer IT-infrastrukturen produktene og systemene våre er baserte på.

 

  • Våre medarrangører eller andre Samarbeidspartnere som organiserer eller tilbyr de spesifikke tjenestene tilknyttet et arrangement (i samsvar med deres retningslinjer for personvern).

 

  • Tredjeparter som leverer varer og tjenester du kjøper (f.eks. varer), slik at de kan behandle og oppfylle ordrene dine.

 

  • Offentlige etater eller andre autoriserte organer der dette er tillatt eller pålagt ved lov.

 

Eventuelle rettsetterfølgere til hele eller deler av virksomheten vår.

 

Dine valg og rettigheter

Valgmuligheter

Dersom du har gitt oss ditt samtykke, kan du trekke det tilbake ved å gjøre følgende:

  • For å ikke lenger motta markedsføringsmateriell fra oss kan du endre preferansene i kontoinnstillingene dine, følge instruksene for å avslutte abonnementet som alltid er oppgitt i e-poster vi sender deg, eller kontakte oss og be oss gjøre det for deg.
  • For å velge bort bruk av informasjonskapsler og sporingsverktøy, se våre retningslinjer for informasjonskapsler.
  • For å velge bort posisjonssporing og push-meldinger, kan du endre innstillingene på enheten din eller slå av sporingen. For å stanse nettbaserte push-varsler, må du endre nettleserinnstillingene dine.
  • Hvis du ikke ønsker personlig tilpasning, kan du endre preferansene dine i kontoinnstillingene. Hvis dette alternativet ikke er tilgjengelig, kan du kontakte oss så gjør vi det for deg.

Dine rettigheter

Du har også rettigheter vedrørende hvordan personopplysningene dine brukes, inkludert:

  • Retten til å motsette deg at vi behandler opplysningene dine.
  • Retten til å be om at opplysningene dine blir slettet eller at videre bruk av dem begrenses.
  • Retten til å be om en kopi av informasjonen vi har om deg.
  • Retten til å korrigere, endre eller oppdatere informasjonen du har gitt oss (hvis du har en konto hos oss, kan du også gjøre dette ved å logge inn og oppdatere informasjonen din).
  • Retten til å bestride alle slags automatiserte beslutninger vi tar om deg. En automatisert beslutning er en beslutning som tas uten menneskelig inngripen og som har juridiske konsekvenser (f.eks. kredittsjekk). Vi bruker vanligvis ikke automatisert beslutningstaking, men hvis vi gjør det vil vi informere om det når slike beslutninger tas.

For å utøve de ovennevnte rettighetene må du fylle ut dette skjemaet. Vær oppmerksom på at selv om vi vurderer alle forespørsler vi mottar nøye, kan rettighetene dine variere etter hvor du bor, og vi er ikke alltid nødt til å etterkomme anmodningen din. Hvis dette skulle være tilfelle, vil vi forklare deg hvorfor.

 

Hvordan vi tar vare på informasjonen din

 

Vi har innført sikkerhetstiltak for å beskytte informasjonen din. Sikkerhetstiltakene vi bruker vil avhenge av hvilken type informasjon som samles inn.

 

Vi vil bare lagre opplysningene dine så lenge det er nødvendig for å levere tjenestene du ber om, for de formålene som er beskrevet i denne erklæringen, og for eventuelle juridiske formål der vi er rettslig forpliktet til å oppbevare informasjonen. Vi vil slette informasjonen din på en sikker måte når den ikke lenger behøves for disse formålene, i henhold til selskapets retningslinjer.

 

Som en del av en global gruppe av selskaper benytter vi oss av fellestjenester, der noen utføres utenfor Europa.  I tillegg til dette kan opplysningene dine overføres internasjonalt for å gi deg en sømløs opplevelse når verdenskjente artister er på turné. 

 

Det er strenge regler for overføringer av informasjon på denne måten for å sikre at opplysningene dine fortsatt er beskyttet iht. høye standarder. Der vi gjør dette, vil vi sørge for at nødvendige garantier er på plass.  Når opplysningene dine overføres til et sted utenfor Det europeiske økonomiske samarbeidsområdet, vil vi bruke en av fremgangsmåtene nevnt nedenfor.

 

  • Standardavtaler godkjent av Europakommisjonen
  • Privacy Shield-rammeverket mellom EU og USA
  • Bindende konsernregler for overføring
  • Bindende konsernregler for overføring for databehandlere

Kontakt oss for mer informasjon eller for å få en kopi av den gjeldende dokumentasjonen.

 

KONTAKT OSS

Hvis du har spørsmål om opplysningene ovenfor eller om hvordan vi håndterer personvern, har vi en egen Personvernavdeling og et eget Personvernombud som kan hjelpe deg:  Privacy@livenation.no

Du kan også kontakte Datatilsynet, men vi oppfordrer deg til å først la oss forsøke å hjelpe deg

Sist oppdatert: May 15 2018